2 august 2012

până şi textul propriu-zis miroase a macrou


   Uram groaznic fabrica de conserve, şi când eram treaz, şi în visele mele, pentru că puţeam în permanenţă a peşte. Nu puteam scăpa nicicum de acea duhoare de cal mort putrezind la marginea drumului. Mă urmărea pe străzi, se furişa pe lângă mine în clădirile în care intram, se strecura în patul meu seara, când mă culcam, mă acoperea ca o pătură, din cap până-n vârful degetelor de la picioare. Iar în vise îmi apăreau peşti, peşti, peşti, trupuri zvelte de macrou ţâşnind ca săgeţile într-un bazin cu apă neagră, în vreme ce eu atârnam spânzurat de-un picior, iar cineva mă scufunda încet-încet în apă. Simţeam duhoarea în mâncare şi în haine, până şi pasta de dinţi puţea a peşte. Nici Mona, nici mama n-o duceau mai bine. Erau atât de agresate de duhoare încât vinerea nu mai găteau decât carne, deşi în viziunea lor era un păcat să mănânci altceva decât peşte într-o zi sfântă.
   Încă de mic detestam săpunul. Nu credeam că m-aş putea obişnui vreodată cu chestia aia grasă şi slinoasă, cu mirosul ei suspect şi efeminat. Acum însă îl consumam cu mult spor, ca să înlătur duhoarea de peşte. Într-o sâmbătă, chiar m-am îmbăiat de două ori ca să scap de miros – o dată după ce m-am întors de la lucru şi încă o dată înainte de a merge la culcare. În fiecare seară stăteam în cadă şi citeam, până când apa se răcea şi începea să arate a zoaie de vase murdare. Mă frecam atât de tare cu săpun încât pielea mea prinsese a luci precum coaja unui măr. N-avea oricum nici un sens, tot acest chin fiind o pierdere de timp. Puteam să scap de duhoarea de peşte doar dacă îmi dădeam demisia de la fabrica de conserve. De fiecare dată ieşeam din cadă lăsând în urmă două feluri de mirosuri, ambele cumplit de enervante – de săpun şi de macrou mort.
Oricine şi-ar fi putut da seama cine eram şi ce făceam doar mirosindu-mă. Nu mă ajuta deloc faptul că eram scriitor. În autobuz mă recunoşteau imediat, la teatru la fel. Aha, e unul dintre amărâţii ăia care lucrează la fabrica de conserve. Doamne, simţi cum pute? Nimic de zis – duceam cu mine o duhoare deja faimoasă.
   Într-o seară m-am dus să văd un film. Stăteam singur-singurel într-un colţ, doar eu cu propria duhoare. Dar distanţa nu era un obstacol în calea putorii, care a început să se răspândească în toată sala; culmea e că până şi mie îmi făcea greaţă, duhoarea întorcându-mi-se în nări cu o nuanţă în plus, de stârv. Lumea a început să se întoarcă, să se uite în jur. Era evident că în zonă se afla un muncitor de la fabrica de conserve. Unii se încruntau, alţii tuşeau. Apoi au început să bombăne şi să dea nervos din picioare. În cele din urmă, m-au dibuit. Staţi departe de el, e muncitor la fabrica de conserve! Aşa că nu m-am mai dus la film. Nu m-a deranjat lucrul ăsta filmele erau oricum pentrz prostime.
   Seara stăteam acasă şi citeam.
   Nu îndrăzneam să mă duc la bibliotecă.
   Adu-mi cărţi de-ale lui Nietzsche. Adu-mi-l pe marele Spengler. Pe Auguste Comte şi pe Immanuel Kant. Adu-mi cărţi pe care prostimea nu le poate citi, i-am spus Monei.
   Mona îmi aducea cărţile acasă. Le-am citit pe toate, cele mai multe fiind greu de înţeles, altele atât de plicticoase încât trebuia să mă prefac că-s fascinante, altele atât de groaznice încât trebuia să le citesc ca un actor, cu voce tare, ca să le pot da de capăt. Însă, de obicei, eram prea obosit ca să mai pot citi. Câtva timp în cadă îmi era de ajuns. Cuvintele îmi fugeau de sub ochi ca purtate de vânt. Adormeam. Dimineaţa mă trezeam gol în pat, cu ceasul ţârâind la capul meu, şi mă întrebam de ce mama nu mă trezise. Pe când mă îmbrăcam, încercam să meditez pe marginea cărţilor citite cu o noapte înainte. Nu-mi aminteam decât una sau două fraze şi faptul că uitasem totul cu desăvârşire.
   Am citit până şi un volum de poezie. Mi-a făcut aşa o greaţă încât mi-am jurat că nu voi mai citi niciodată aşa ceva. Am urât-o pe poeta aceea. Mi-am dorit s-o fi văzut şi pe ea muncind la fabrica de conserve măcar câteva săptămâni. Ar fi adoptat cu siguranţă un alt ton.
 ______________
John Fante, Drumul spre Los Angeles, Humanitas, 2007.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu