30 aprilie 2011

planta totem

Ca să parafrazez un vers deasupra intrării într-un metro parizian, în fața acestor plantații ce se întind ca marea, am nevoie de ochii tai... La ochii lui ta mă gândeam, care au convingerea că vinul din beciul personal e cel mai bun cu putință, în autocarul accelerând de-a lungul celor 80 de km de podgorii din Médoc – una din cele 5 regiuni, cu plantații de viță-de-vie și castele vinicole, care înconjoară orașul Bordeaux. Am făcut popasul la câteva castele vinicole (doar în Médoc, 60 la număr), cu degustări de vinuri unul mai aromat, mai fructat decât altul! Curată ambrozie! Unul dintre castele, fotografiat printre gratiile gardului înalt de vreo 7 metri, ținea cândva de proprietățile lui Montesquieu. Îl puteți admira mai jos.


Médoc (din latină – pământul în mijlocul apelor) este situat între cele două mari fluvii ce traversează zona: Garonne și Gironde. Datorită poziționării geografice, aici iernile practic sunt lipsite de ger. Credeam până acum ca și ta că viile roditoare cresc pe cernoziomuri mănoase. Am rămas suprinsă, și tare mi-ar plăcea să-l suprind și pe el când voi merge să-i povestesc, că cele mai bune vinuri sunt produse pe sol sărac. Aici solul e din lut, nisip și pietriș, astfel încât să atragă și să mențină cât mai multă căldură. Un indice cum să alegi un vin bun, ar fi anul cu... canicula cea mai dogorâtoare. Ni s-a relatat în detalii procesul de fabricare a vinului. Apropo, îmi notez să nu uit să-i spun, butoaiele nu se utilizează mai mult de trei ani! Mă gândesc la ce mi-ar folosi informația asta legată de viticultură... că doar nu intenționez să mă reprofilez. Am să-i fac capul... butoi când ajung acasă. Am să-i transmit tot ce am aflat despre, în lumea mare, ca să pot uita! Ca după o beție. Apropo, e falsă teoria asta cu uitatul din beție. Nu am verificat, dar am văzut pe alții. Dincontra, se trezesc cu și o mai mare ținere de minte și încrâncenare.
Fără a minimaliza finețea renumitelor vinuri de Bordeaux, îmi stârnește zâmbete „cultul” față de această plantă, imaginea unor caroserii în mijlocul cărora, drept bandă separatoare pentru benzile cu sensuri opuse, cresc în toată voioșia două sau câteva rânduri de vie. Și aceasta în plin cartier cu edificii moderne și comerciale! În mijlocul orașului Bordeaux.

Și, ca peisajul să fie întregit, întâmplarea face să stăm în cartierul Chartrons, cartier devenit celebru de călugării Chartreux care, în Evul Mediu, fabricau aici vin. Azi, cartierul adăpostește atelierele artiștilor și Muzeul vinului. Vin „istoric” și artă contemporană.
Cum ar spune P, cu un zâmbet discret, altfel ce ai scrie pe blog.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu