Regizorul și teoreticianul de film Lev Kuleșov a făcut în anul 1918 un experiment. A filmat 3 cadre în care același actor (Ivan Mozhukhin mai exact), cu o față impasibilă și inexpresivă, a fost filmat consecutiv lângă: 1) o farfurie cu supă; 2) la o înmormântare și 3) lângă o femeie goală. Filmul a fost prezentat unor subiecți, iar aceștia au concluzionat că în primul cadru expresia actorului sugerează poftă, în al doilea - compasiune și în al treilea - pasiune. Deși EXPRESIA era aceeași, PERCEPȚIA receptorilor s-a schimbat.
Ideea e că mintea umană:
- judecă lucrurile ÎN CONTEXT;
- anumite atribute se răsfrâng ȘI asupra subiectelor neutre (figura impasibilă și inexpresivă);
- nu conținutul imaginilor în film, ci ORDINEA în care ele apar și COMBINAREA acestora influențează reacția emoțională a receptorilor.
Convingerea lui Kuleșov era că „MONTAJUL crează realitatea cinematografică (…), natura nu reprezintă decât material prim al acestei idei creatoare.” Experimentul poate fi extins și-și menținea valabilitatea ȘI pe teren literar. Cu alte cuvinte, VECINĂTATEA, dar mai ales CIOCNIREA cuvintelor/ideilor/personajelor este cea care crează realitatea și efectele literare.
- judecă cuvintele ÎN CONTEXT;
- anumite atribute se răsfrâng ȘI asupra cuvintelor neutre;
- nu conținutul cuvintelor într-un text, ci ORDINEA în care ele apar și COMBINAREA acestora influențează reacția emoțională a cititorilor.
Draga Aurelia,
RăspundețiȘtergereiti recomand sa citesti si lucrarile originale ale cine-teoriticianului si scriitorului rus Iury Taneanov.
De asemenea si poetul Vladimir Maiakovsky a cochetat cu scenariile de fictiune, dar nu a reusit sa convinga pe diriguitorii de la Departamenrul propaganda sovietica!
Igor,
RăspundețiȘtergereMulțumesc mult de sugestii.
Pentru mine Kuleșov a fost o revelație.
despre efectul Kulesov am aflat din cartea lui Alex Leo Serban- De ce vedem filme? e aceeasi sursa?
RăspundețiȘtergere...în discuție cu o persoană. După, am răscolit praful net-ului.
RăspundețiȘtergere