"Artistul trebuie să dea posterităţii impresia că n-a trăit", spune Flaubert. Maupassant împiedică apariţia unui portret de-al său într-o serie consacrată scriitorilor celebri: "Viaţa privată a unui om şi înfăţişarea lui nu aparţin publicului." Hermann Broch despre el, Musil şi Kafka: "Nici unul dintre noi trei nu are o biografie adevărată". Ceea ce nu înseamnă că viaţa lor era lipsită de evenimente, ci doar că nu era predestinată să devină celebră, publică, să devină bio-grafie. Karel Čapek este întrebat de ce nu scrie poezie. Răspunsul lui: "Pentru că nu suport să vorbesc despre mine." Trăsătura distinctivă a adevăratului romancier: nu-i place să vorbească despre el. "Nu suport să-mi bag nasul în viaţa preţioasă a marilor scriitori şi, niciodată, nici un biograf nu va ridica vălul vieţii mele private", spune Nabokov. Italo Calvino avetizează: nu va spune nimănui nici un singur cuvânt adevărat despre viaţa lui. Iar Faulkner doreşte "să fie anulat ca om, scos din istorie, să nu lase nimic în urma lui, nimic altceva decât cărţile tipărite". (Să reţinem: cărţi şi tipărite, deci nu manuscrise neterminate, nu scrisori, nu jurnale.) Conform unei metafore arhicunoscute, romancierul demolează casa vieţii sale, pentru a construi, cu pietrele, casa romanului său. De unde rezultă că biografii unui romancier demolează ceea ce acesta a construit, construiesc ceea ce el a demolat.
Milan Kundera, Arta romanului
Normal! Asta tre s-o cunoască profesorii de literatură, care nu tre să le spună elevilor braşoave despre scriitori, ci să sape în text, deducând doar ceea ce se poate deduce de acolo.
RăspundețiȘtergereIar portretul scriitoruşlui dedus/ făcut/ povestit/ inventat/ fotografiat de critcii sau istoricii literari sunt portrete ale personajelor istoriei literaturii. Personaje literare, ca să precizez.
mvc
Te las să polemizezi cu MK.
RăspundețiȘtergereÎn principiu, există tentaţia de a "umbla" la viaţa privată a unui scriitor şi de a o pune în relaţie cu ceea ce scrie.
Ideea cu "moartea autorului" (Foucault, Barthes ş.a.) cam la asta se reduce: autorul "real" nu contează, contează doar textul, scriitura. Textul e un univers autosuficient, el ştie să spună totul. Şi nu mai aparţine autorului, după publicare. Nu mai poartă sensurile pe care A VRUT SAU CREDE CĂ LE-A PUS scriitorul, ci doar cele pe care le are. pe care le descoperă cititorul.
RăspundețiȘtergereDar aici intervine faza a doua: autorul renaşte, este dedus, este reconstruit de către cititor DIN TEXTUL CITIT. Este, în raport cu textul, MULT MAI ADEVĂRAT decât cel cu biografie anterioară textului, poate în felul ei interesantă, dar absolut paralelă BIOGRAFIEI IMPLICITE, mult mai relevante (în raport cu textul, repet).
Transmite-i lui Kundera, că tot eşti mai aproape...
mvc
Ridic mâinile-n sus, în semn de total acord cu ceea ce gândeşti.
RăspundețiȘtergerewww.MagazinulCuScule.ro comercializeaza la cel mai mic pret din Romania, o gama larga de scule profesionale YATO pentru service-uri auto si vulcanizari precum si scule pentru acasa si scule pentru atelier. Printre marcile de scule comercializate, mentionam YATO, VOREL, STHOR, POWER UP, FLO, LUND.
RăspundețiȘtergereAvem peste 6000 de repere pe stoc din urmatoarele categorii:
Truse de scule, Scule auto, scule constructii, scule electrice, scule electricieni, scule instalatori,scule pneumatice.
Chei fixe, chei inelare, chei combinate, chei tubulare, chai articulate, chei reglabile.
Ciocane si dalti, discuri abrazive, discuri circular, discuri diamantate, echipamente de protectie, imbusuri, scule masuratori, menghine si prese, rangi.
Scule gradinarit, gratare si accesorii gratar, solutii securitate, echipamente sudura si aparate sudura, surubelnite, scule pentru taiere si aschiere, clesti si patenti, sfori si multe alte scule diverse.